Qualtrics, aanbieder van online enquêtes, is lid geworden van de ‘club van 1 miljard’.

Online enquêtes zijn vrij rechttoe rechtaan. Het is gewoon een ‘stukje’ software, dat je verkoopt aan bedrijven die een online enquête willen uitvoeren. Maar als je goede software verkoopt, heb je goud in handen.

Dat bewijst Qualtrics, schrijft Business Week. Na de laatste investeringsronde van 150 miljoen dollar is het bedrijf inmiddels 1 miljard dollar waard.

Constante opdrachten

“Een enquête is gewoon een formulier met een analyse-element”, zegt topman Ryan Smith. “En wij hebben het beste formulier.” Online-enquêtefirma SurveyMonkey ging Qualtrics voor: dat werd vorig jaar naar schatting 1,3 miljard dollar waard.

Bedrijven in de sector hebben een vrij constante stroom van inkomsten. Ondernemingen zijn voortdurend benieuwd naar wat hun klanten denken. En als een bedrijf eenmaal voor een bepaalde aanbieder van enquête heeft besloten, zal hij niet snel veranderen: trainen van personeel in het hanteren van een ander systeem kost tijd.

Lang zonder extern kapitaal

Smith richtte het bedrijf in 2002 op met zijn vader. Tien jaar lang deed hij het zonder externe investeerders en haalde ieder jaar een jaaromzet van 50 miljoen dollar. Hoe het bedrijf op het moment draait, wil Qualtrics niet zeggen.

De firma heeft nu zo'n 6.000 klanten die iedere dag zo'n 2,1 miljoen enquêtes afnemen. De basissoftware is gratis, maar aan extra diensten verdient Qualtrics veel.

In de begintijd had Qualtrics vooral opdrachten uit universitaire hoek. Dat bleek een zegen: om aan de eisen van wetenschappelijk onderzoekers te voldoen, verfijnde Qualtrics de vraagstructuur van z'n enquêtes. Zo kan Qualtrics een vraag naar het ene vermommen als een vraag naar het ander. Ideaal voor marketingafdelingen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl